Greenwashing
Greenwashing
Greenwashing verwijst naar een marketingactie waarbij bedrijven zichzelf als milieuvriendelijk of duurzaam presenteren, terwijl ze in de praktijk weinig of geen moeite doen om hun schadelijke invloed op het milieu te verminderen. Het is een vorm van misleidende reclame, met als doel consumenten te laten geloven dat het bedrijf zich serieus inzet voor duurzaamheid, terwijl dit in de praktijk niet het geval is.
Voorbeeld:
Een groot cosmeticabedrijf komt met een nieuwe lijn van "natuurlijke" huidverzorgingsproducten. Ze adverteren met prachtige foto’s van bloemen, planten en natuurlijke ingrediënten. De verpakkingen zijn ontworpen met aardetinten en ze beloven dat hun producten milieuvriendelijk zijn, zonder schadelijke chemicaliën.
Maar als je goed kijkt, blijkt uit onderzoek dat slechts een paar van de gebruikte ingrediënten daadwerkelijk natuurlijk zijn, terwijl de rest nog steeds potentieel schadelijke chemicaliën bevat. Ook zijn de verpakkingen gemaakt van plastic dat niet goed kan worden gerecycled.
Het cosmeticabedrijf doet dus aan greenwashing omdat ze hun productlijn als "natuurlijk" en milieuvriendelijk promoten, terwijl dit in werkelijkheid niet helemaal klopt.