Gamification

gamification

Gamification

Gamification betekent dat je elementen uit games gebruikt om mensen actiever te betrekken bij je product, dienst of merk door ze een speelse ervaring te bieden. Het doel is om mensen enthousiast te maken en hun betrokkenheid te vergroten. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van punten, badges, niveaus, uitdagingen en beloningen, motiveert gamification consumenten om actie te ondernemen en doelen te bereiken. Het idee is dat mensen zich hierdoor meer betrokken voelen en loyaler worden aan jouw merk of product.

Goed gebruik van gamification zorgt voor meer plezier en motivatie bij gebruikers en daarmee mogelijk een grotere loyaliteit aan het merk. Te veel gamification en aanmoediging van schadelijk gedrag kan echter de reputatie van het merk beschadigen en de loyaliteit zelfs verminderen.

Voorbeeld van goed gebruik

Een gezondheidsplatform gebruikt gamification om mensen aan te moedigen om regelmatig te sporten. Gebruikers verdienen punten en beloningen wanneer ze deelnemen aan workouts, wandelen of fietsen.Deze punten kunnen worden gebruikt om nieuwe trainingsroutines te ontgrendelen of virtuele medailles te verdienen voor hun prestaties.

Voorbeeld van slecht gebruik

Een social media-app gebruikt gamification om gebruikers te laten concurreren om het hoogste aantal volgers te krijgen. Dit kan leiden tot ongezonde obsessie met populariteit en het creëren van inhoud die alleen maar op sensatie is gericht om meer volgers te krijgen, zonder aandacht te besteden aan de kwaliteit van de inhoud.


Om gamification succesvol in te zetten is het belangrijk om aan de ene kant goed te luisteren naar de wensen van de gebruikers en aan de andere kant de doelstellingen, zoals klantloyaliteit of sociale interactie, goed in het oog te houden.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Eerst Zien Dan Geloven
Moustique Special Anniversary Offer