Programmatic Buying
Programmatic buying is een vorm van advertentie-inkoop waarbij een reclame-uiting gericht verkocht wordt via een geautomatiseerd systeem.
Programmatic buying werkt met gebruikersprofielen waarmee geïdentificeerd kan worden waar de bezoeker van bijvoorbeeld een website in is geïnteresseerd. De beschikbare advertentieruimtes worden real time verkocht aan de bieder met de hoogste waarde. Dit hoeft niet altijd de bieder met het hoogste bod te zijn. De ruimte kan bijvoorbeeld ook vergeven worden aan de bieder die de meeste clicks op zijn advertentie krijgt, of de bieder met een uiting die het best aansluit op de content van de site.
Het voordeel van programmatic buying is dat het flexibel is. Zo kun je een campagne bij aanvang breed inzetten en tijdens de looptijd bekijken wat goed werkt en wat niet. Ook kan je zien of er bepaalde tijdstippen of regio’s zijn die beter responderen, of dat bepaalde doelgroepsegmenten betere resultaten laten zien. Op basis van deze evaluatie kun je de campagne doelstellingen verfijnen en daarmee alleen betalen voor de meest effectieve advertenties. Dit is een groot verschil met traditionele manier van inkoop waar je van tevoren betaalt voor het laten runnen van een van tevoren aantal afgesproken advertenties binnen een bepaald medium of kanaal.
Programmatic buying kent vier manieren van inkopen:
- Preferred Deal: geen veilingmodel, vaste CPM-tarieven, geen gegarandeerde plaatsing
- Programmatic Guaranteed: geen veilingmodel, vaste CPM-tarieven, gegarandeerde ruimte
- Private Exchange: opgezet vanuit een of meer uitgevers die controle kunnen uitoefenen over de laagste CPM-tarieven, Real Time Bidding (RTB), alleen voor geselecteerde adverteerders (op uitnodiging)
- Open Exchange: Real Time Bidding (RTB), variabele CPM-tarieven, open voor alle adverteerders